Šta je Chip Tuning ?

Zašto Chip Tuning? Šteti li chiptuning motoru?

IMG_chiptuningChip tuning se odnosi na menjanje ili izmenu jednog epROM čipa u automobilu ili zamenu elektronske upravljačke jedinice (ECU) kako bi se postigli bolji rezultati, bilo da je to više snage, ili manja potrošnja goriva.
Osamdesetih godina prošlog milenijuma pojavili su se elektronski sklopovi koji do tada nisu bili u auto industriji, klasičan “karburator” sistem ubrizgavanja goriva dobio je konkurenta, to je bio elektronski sistem za ubrizgavanje. Prvo su ti sistemi oponašali sistem rada karburatora ali kasnije počeli su se kretati u sasvim novom pravcu. Tako je nastao ECU (Engine Control Unit) ili jedinica za kontrolu rada motora. Ta jedinica ima za zadatak da na osnovu brojnih senzora raspoređenih po motoru izračuna koliko treba goriva motoru u datom trenutku i da omogući isporuku istog. To je bio primarni zadatak ECU- a, kasnije je ECU poceo da kontroliše i momenat paljenja smese, pritisak turbo punjača kao i brojne druge periferije.
Može se reći da je chip tuning metoda kojom se menjaju fabrički parametri vezani za količinu goriva, momenat paljenja kao i pritisak nadpunjenja, a ishod ovih radnji je povećavanje obrtnog momenta i snage motora.

Postoji nekoliko metoda kojima se može promeniti fabrička postavka parametara u samom ECU-u:

  • Stari motori do otprilike ’87 koji su imali kontrolnu jedinicu, nisu se mogli “čipovati”, oni su imali elektronske komponente koje fizički nisu dozvoljavale upisivanje ili menjanje parametara. Oni zapravo nisu ni imali čip već samo jedan program rada.
  • Većina motora od otprilike 1987. pa do 1994. imaju u DIL EPROMU upisane informacije o kontroli motora. EPROM je elektronska vrsta memorije koja ne dozvoljava prepravljanje ali je moguće izvaditi orginalni modul i staviti novi EPROM i tako promeniti standardne postavke. Mana ove metode je zato što se ECU mora rastavljati da bi se izvršila supstitucija EPROM modula. Dobra je stvar zato što u svakom trenutku možete vratiti svoj standardni EPROM zamenom modula.
  • Neki motori od otprilke 1994. do 1998. imaju takođe EPROM-e ali novije generacije u PLCC kućištu. Postupak je isti kao i za gore navedenu proceduru. PLCC EPROM-i nemaju prozorčić na telu koji inače služi za brisanje EPROM-a pod UV lampom. Trebali bi da garantuju veću brzinu rada kao i veću pouzdanost. Kao što je već rečeno ECU se mora rastaviti da bi se ubacio novi modul.
  • Većina motora od 1998(9). pa do danas ima elektronsku memoriju tipa FLASH koja se može prepravljati. Chip tuning koji se radi na ovakvim automobilima naziva se OBD ili tuning preko kabla. Kod ove metode nema rastavljanja ECU-a, prepravljanje se vrši softwer-om preko OBD konektora za dijagnozu. Mana ove metode je što bez stručnog lica ne možete vratiti standardne postavke.
  • Neki motori od 2003(4). moraju da se rade preko BDM konektora koji se nalazi u samom ECU. To znači da se računar mora izvaditi iz automobila i jedino tim postupkom je omogućeno čitanje/pisanje po sadržaju memorije. Postupak je izuzetno siguran bez obzira na otvaranje samog računara ako se izvodi sa kvalitetnom opremom kakvu mi posedujemo.

Šteti li chip tuning motoru?

Sama fabrika je ostavila prostora da se snaga može po potrebi povećati remapiranjem ECUa.Većina fabrika u svojoj ponudi motora ima potpuno iste motore kod kojih je jedino razlika u sadržaju chipa u ECU.Tako se tržistu nudi veći broj motora koji se razlikuju u snazi,a razlika je dobijena fabričkim chip tuningom.Sto se tiče atmosferskih motora kod njih chip tuning može samo da poveća vijek trajanja motora jer obogaćuje smijesu i time smanjuje EGT odnosno temparaturu na izduvu. Efekat chip tuninga na ovakvim motorima je više nego pozitivan.Kod turbo motora stvar je malo komplikovanija.ECU kod njih kontroliše i pritisak turbine tako da se tuningom osim goriva moze povećati i količina vazduha,samim tim je i razlika u dobitku na snazi veća u odnosu na obične motore.Pretjeranim povećavanjem pritiska turbine može doći do mehaničkog uništenja motora pa je umjerenost najveći prijatelj turbo chip tuninga.Kod ispravnog urađenog remapiranja nema štetnih efekata po motor.

Značajna ušteda goriva?

potrosnja_gorivaSa optimalnim povećanjem snage potrošnja se zaista smanjuje i to se može potvrditi iz mnogo primera. To smanjenje potrošnje je najevidentnije na otvorenom putu kada se automobil vozi u uobičajenom nižem režimu obrtaja. Potrošnja se smanjuje u zavisnosti od modela do modela ali zna da bude i za više od 1l/100km. Međutim ako imate tešku nogu na gasu i dobijeno poboljšanje performansi iskorišćavate na svakom koraku, potrošnja će se povećati. Potrošnja kao i bez chip tuninga najviše zavisi od vašeg stila vožnje.

Verovatno se pitate kako je to moguće da auto bude jači a da manje troši. Objašnjenje leži najpre u naučno dokazanoj teoriji da ako automobil vozite oštro do dostizanja željene brzine a zatim istu održavate troši najmanje. Manje čak i od lagane vožnje kojom laganim gasom polako dostižete željenu brzinu. Chipovan automobil zahvaljujući boljim performansama ranije dostiže željenu brzinu a zatim nastavlja da krstari sa nešto većim nadpritiskom turbine koji takođe doprinosi smanjenju

Pored svih navedenih činjenica važno je napomenuti uvek da je bitno ko radi chip tuning Vašem automobilu i koliko je profesionalno chip tuning odrađen .