Šta treba da znate o DPF filteru ?

Šta je DPF ? Čemu služi DPF ?

Situacija sa DPF filterima je otprilike sledeća: svi su čuli da postoji i da često pravi probleme, malo ko zna šta mu je namena i kako radi a još manji broj ljudi zna kako rešiti probleme sa njim.

dpf-2-Copy

DPF tj. diesel particulate filter – filter čestica je uređaj koji služi za eliminisanje čestica čađi koje se stvaraju usled nepotpunog sagorevanja dizel goriva u motoru. Koristi se na dizel motorima još od 80-tih godina prošlog veka (uglavnom na radnim mašinama), da bi se pooštravanjem normi o emisiji štetnih gasova pojavio na putničkim vozilima posle 2000. godine. Pionir ugradnje DPF filtera u Evropi je PSA (Peugeot-Citroen) grupa koja je još 2002. godine ugradila ovaj uređaj na 2,2 HDi motor namenjen raznim vozilima svoje grupacije. Dizel automobili opremljeni ovim filterom ne ostavljaju crni dim prilikom naglog ubrzanja.

dpf-1-Copy

Ugradnja DPF filtera nije bila obavezna Euro 3 i Euro 4 standardima ali su ih proizvođači ugrađivali na pojedine motore i za pojedina tržišta koja su imala strožije standarde. Uglavnom, proizvođačima je bilo ostavljeno da biraju na koji će način ispuniti Euro 3 i Euro 4 norme, da li ugradnjom DPF filtera ili bez. Tek, uvođenjem strožijih Euro 5 normi koje su stupile na snagu 01.01.2011. godine, DPF filter je obavezan na svim vozilima opremljenim dizel motorom.

dpf-7-Copy

Pošto se svakodnevnim korišćenjem u DPF filterima taloži čađ koja vremenom blokira filter, proizvođači su predvidjeli proces samočišćenja koji se još naziva regeneracija. Princip regeneracije je jednostavan: DPF filter se grije do temperature od 1200 do 1400 stepeni celzijusa kada čestice čađi odgorjevaju. Regeneracija je automatizovan proces i on se dešava svakih 300 do 500 km i traje nekih 10-tak minuta. Regeneracija se vrši na dva načina: motorni kompjuter ubrizgava više goriva u izduvni takt čime se podiže temperatura u izduvnom sistemu i čestice odgorjevaju na visokoj temperaturi. Kod vozila koja na ovaj način vrše regeneraciju (VAG, Renault, FIAT…) dešava se da poraste nivo ulja u motoru zbog viška goriva, pa je potrebno redovno provjeravati kako bi se izbjegle katastrofalne posljedice. Drugi način koriste vozila PSA grupe (HDi motori), gdje se prilikom regeneracije u DPF dodaje aditiv koji pospješuje izgaranje čestica. Ovaj aditiv se nalazi u posebnom rezervoaru, traje oko 25000 km i potrebno ga je redovno dopunjavati inače će se filter začepiti.

dpf-5-Copy

Problem nastaje na automobilima koji se najčešće voze u režimu gradske vožnje kada motor retko dostiže radnu temperaturu ili se započeti proces regeneracije često prekida. Tada se DPF filter zapuši i počinju problemi koji se manifestuju kao namiran rad motora, slaba vuča, nemogućnost startovanja motora…Pre ovih simptoma obično se na instrument tabli pojavi upozorenje da je filter zapušen. Ovo upozorenje ne treba ignorisati, već odmah treba reagovati na neki od sledećih načina.

dpf-4-Copy

Rešenje: Uklanjanje, čišćenje ili zamena DPF filtera ?

1. Najbezbolnije rešenje je izvesti automobil na otvoreni put i voziti ga najmanje 10 minuta na radnoj temperaturi konstantnom brzinom ne manjom od 60 km/h. U praksi se pokazalo da nije na odmet ni veća brzina a ni nekoliko naglih ubrzanja koje povećavaju opterećenje motora  a samim tim i temperaturu izduvnog sistema. Dobra vest je da je ovo najjeftiniji način da rešite problem sa DPF-om, a loša da ćete verovatno izgubiti vozačku dozvolu.

dpf-3-Copy

2. Drugo rešenje je da posetite ovlašćeni ili neki od bolje opremljenih nezavisnih servisa koji će sa dijagnostičkim uređajem inicirati proces regeneracije. Motorni kompjuter tada sam simulira uslove vožnje i vrši regeneraciju. Celi proces traje manje od sat vremena . Ova operacija neće dugoročno rešiti problem ako nastavite voziti u gradskom režimu vožnje bez povremenih izleta na otvoreni put.

dpf-6-Copy

3. Treće rešenje je fizičko uklanjanje DPF filtera iz izduvnog sistema automobila. Ova operacija zahteva i zamenu originalnog softvera motornog kompjutera, softverom koji ne zahteva informacije sa senzora DPF-a, kako bi motor radio ispravno. Na ovaj način problem se rešava zauvek .

dpf-2-Copy

4. Poslednja  (najskuplja) solucija je kupovina novog DPF filtera čije se cene kreću od 1000 € pa na više.